tiistai 29. huhtikuuta 2014

5.lk pirtanauhojen kutominen

Teimme 5. luokkalaisten kanssa pirtanauhat. Oppilaat saivat ideoida, suunnitella, toteuttaa ja arvioida omat työnsä alusta loppuun eli hyödynsimme kokonaisen käsityön ideaa. Tutustuimme oppilaiden kanssa aluksi pirtanauhojen historiaan, jonka jälkeen oppilaat saivat aivoriihen avulla ideoida yhdessä, mitä kaikkea pirtanauhasta voisi tehdä.


Jokainen oppilas mietti, mitä juuri hän haluaisi tehdä ja lähti siltä pohjalta suunnittelemaan pirtanauhansa väritystä opettajan tekemiin värityspohjiin. Värit oli rajoitettu Norssin varastosta löytyviin 7-veljestä lankoihin, joten ne osaltaan rajasivat oppilaiden työskentelyä. Värityssuunnitelmia tuli jokaisen tehdä vähintään kolme ja monet oppilaat huomasivatkin, ettei se paras ja toteutukseen lähtevä vaihtoehto ollutkaan ensimmäinen suunnitelma.


Suunnittelupohja, jonka avulla opettaja ohjasi värityksen suunnittelua. Samassa pohjassa on myös pirtaanpistelyohje.

Värityssuunnitelmien jälkeen oppilaat piirsivät omasta tuotteestaan kuvan SketchBook -ohjelmalla. Myös värittämiseen oli käytetty sama iPadeilta löytyvää sovellusta. Osa oppilaista otti kuvan itsestään ja piirsi tuotteen itsensä päälle kuvaan. Toiset taas piirsivät pelkän tuotteen kuvan.


Suunnitteluosuuden jälkeen oppilaat laskivat lankamenekin ja tarvittavien loimilankojen määrän opettajan tekemän pohjan avulla. Aluksi oppilaat saivat pohtia asiaa ongelmalähtöisesti ja lopulta käytiin yhdessä läpi, että jokainen oli ymmärtänyt asiat oikein.


Laskutehtävien ja suunnittelun jälkeen päästiin leikkaamaan loimilangat omien laskujen mukaan sekä pistelemään ne pirtaan värityssuunnitelman mukaan. Osa saikin nopeasti loimilangat pisteltyä pirtaan ja pääsi jo saman tunnin aikana kutomaan omaa pirtanauhaansa. Kudonnan aloittaminen tuntui oppilaista hieman haastavalta, mutta kun he pääsivät vauhtiin alkoi jälki olla tasaista ja kuviot muodostuivat nauhaan selkeästi. Yksi oppilas innostuikin pirtanauhan kutomisesta niin paljon, että halusi tehdä toisenkin!


Pirtanauhojen ollessa riittävän pitkät, oppilaat irrottivat ne pirrasta ja päättelivät loimilangat haluamallaan tavalla. Jokainen mietti, millaisia kiinnitysvaihtoehtoja halusi käyttää ja viimeisteli työtään hyvin yksilöllisesti. Viimeisellä tunnilla kaikkien koulussa olleiden työt valmistuivat ja osa oppilaista ehti vielä askarrella vappukoristeita. Oppilaat sekä opettaja olivat töihin erittäin tyytyväisiä. Töistä tuli persoonallisen näköisiä. Alla on osa ryhmän valmistuneista töistä.

Avainkaulanauha.

Rannekoru.

Laukkukoriste.

Rannekoru.
Päänauha.

Vappuaskarteluina syntyi kestoilmapalloja sekä maskeja.


Hauskaa vappua kaikille!